Chciałabym zaproponować zajęcie opracowane według programu W. Limont - "Spotkania z wyobraźnią" - Jesteś woda. Mam nadzieję, że dostarczy ono wiele radosci dzieciom i satysfakcji prowadzacemu.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA WEDŁUG PROGRAMU W. LIMONT “SPOTKANIA Z WYOBRAŹNIĄ” - JESTEŚ WODĄ
Imię i nazwisko nauczyciela:
Grupa wiekowa: 6 – latki
Cele ogólne: dziecko rozwinie twórcze myślenie przez zastosowanie analogii personalnej dotyczącej identyfikowania się ze złożonymźi zjawiskami wg W. Limont, dziecko rozwinie wyobraźnię twórczą w różnych formach ekspresji: plastycznej, muzyczno – ruchowej
Metody: czynna: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń
słowna: rozmowa, opowiadanie, zagadka
techniki twórcze: abstrahowanie, skojarzenia, język ciała scenka dramowa, analogia personalna
Formy pracy: z całą grupą, indywidualna, w zespołach
Środki dydaktyczne: sylwety kropli wody, kaseta z nagraniem piosenki, chusta animacyjna, farby, pędzle, kartki
Przebieg zajęcia
I. WSTĘP
1. Zabawa: Szatnia
Dzieci otrzymują wizytówki w kształcie kropel wody z napisanymi poleceniam, np. Pływaj, pluskaj, pij, myj - dzieci odczytają i wykonają polecenie z sylwety kropli wody
II. Rozwinięcie
1. Rozwiązanie zagadki o wodzie – służy do picia, służy do mycia, bez niej na świecie nie byloby życia
2. Tworzenie skojarzeń do słowa woda
3. Niedokończone zdania: Co by było, gdyby ciągle padał deszcz
4. Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence: Kap, kap, kap deszczyk pada
- dziecko ruchem i gestem zinterpretuje utwór
5. “Deszcz” - zabawa z chustą animacyjną
- falowanie chustą na której znajdują się krople wody - sylwety
6. Analogia personalna ( inspirowane wyobraźnią wczuwanie się w przedstawione sytuacje) - “Jesteś wodą”: słuchanie opowiadania nauczyciela (zał. 1)
7. Malowanie farbami wyobrażonych obrazów
III. Zakończenie
1. Ekspresja słowna - dziecko zaprezentuje prace i omówi, jak się czuło, jako woda
2. Pożegnanie - taniec
- dziecko będzie tańczyło jako kropla wody do utworu “Jesień” z cyklu “Cztery pory roku” A. Vivaldiego
Opracowała: Barbara Goszczyńska
Załącznik 1
Jesteś wodą
Dzisiaj spróbujemy wczuć sie w coś dobrze wam znanego – w wodę. Wszyscy znacie wodę, jakie mieliście z nią doświadczenia?
Z tego, co mówicie wynika, że wasze doświadczenia były czysto dotykowe i smakowe. Czuliście wodę, jako wilgoć, jako konkretny płyn w której kąpaliście się, chlapaliście, albo przy pomocy której myliście się. Mówicie też o wodzie, jako o życiodajnym płynie, który pozwala na istnienie życia. Codziennie w różnej postaci pijecie wodę. Wasza znajomość wody jest bardzo zewnętrzna, chociaż od urodzenia macie z nią do czynienia. Czy chcecie lepiej poznać wodę? Proszę więc zamknąć oczy, rozluźnić mięśnie, nie myśleć o niczym, proszę słuchać tego co będę mówiła. Wyobraźcie sobie wspaniałe góry. W górach tych znajduje się maleńki strumyczek, który płynie po kamieniach, podskakuje po grudach ziemi, wesoło rozbija się o większe kamienie. Wy jesteście bardzo żywą, hałaśliwą wodą zbiegającą w dół po stokach. W miarę jak płyniecie dalej jest was coraz więcej i więcej. Inne strumyki dołączają do was swoje wody. Już nie płyniecie w górach, jesteście wodą w niezbyt dużej rzece. Nie jesteście już tak czystą, hałaśliwą, rwącą rzeką. Płyniecie w korycie rzeki wolniej, dostojniej, jest wam inaczej niż było w górach, niesiecie ze sobą odłamki drewna, siana, małe łodygi i żaglówki.
Jako woda połączyliście się z wodami innych rzek. Jest was teraz bardzo dużo. Płyniecie bardzo wolno, po większym obszarze niż poprzednio. Jesteście silni. Potraficie nieść ciężkie statki i barki. Jesteście jako woda spokojni, ale potraficie być groźni. Potraficie zagarnąć wszystko dookoła. Wówczs ludzie mówią, że była to powódź. Teraz jesteście wodą w morzu. Czujecie się zupełnie inaczej niż poprzednio będąc wodą w rzece. Macie swój własny, zupełnie inny świat. Świat ani dobry, ani zły. Świat ani piękny, ani brzydki. Po prostu wasz świat. Jesteście teraz wodą, którą wtłoczono w rury wodociągowe. Pędziecie z dużą prędkościa po zakamarkach większych i mniejszych rur, aby wypłynąć kurkiem wodociągowym i spłynąć rurami do rzek i morza. Wasz świat, świat wody jest bogaty i piękny. Wy jako woda znajdujecie się w różnym czasie, w różnych miejscach, widzieliście różne otoczenie, czuliście się w różny sposób, widzieliście siebie w bardzo różnych sytuacjach. Proszę, zastanówcie się, co byście chcieli namalować z tego co zobaczyliście, co sobie wyobraziliście. Możecie spróbować namalować siebie jako wodę, tak jak siebie widzieliście, tak jak się czuliście. Możecie także spróbować namalować to, co widzieliście będąc wodą. Pamiętajcie jednak, że każdy z was ma własne “wewnętrzne oczy” i w inny spsób widział siebie jako wodę, inne zatem powstaną prace. |